E-commerce has been constantly evolving and increasingly popular in Vietnam recent years. In the global competitive environment as today, it requires a systematical process to evaluate and make a comparision among e-commerces as the references for customers’ decisions and business strategies development. This study proposes a methodology to evaluate the competitive advantages of online shopping websites including Lazada, Tiki, Shopee and Sendo in a case study in Vietnam. In the study, the Fuzzy Analytic Hierarchy Process (F-AHP) method is used to build the set of criteria weights. Fuzzy-Technique for Order of Preference by Similarity to Ideal Solution (F-TOPSIS) approach is then applied to evaluate and rank four websites. The results show that A1 is the most appreciated among the four proposed websites, follows by A3, A4 and A2, respectively. From the result, the business managers reconigze their advantages as well as disadvantages, inorder to build suitable strategies for business development.
Trần Thị Thắm, Trần Thị Mỹ Dung, 2017. Evaluating the impact of supply chain capabilities to the business success: A case study in small and medium food companies in Mekong Delta. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 05: 114-121
Trích dẫn: Trần Thị Thắm, Đỗ Thị Kiều Hoanh, Trần Thị Mỹ Dung và Nguyễn Thị Lệ Thủy, 2020. Mô hình tích hợp Fuzzy-AHP-TOPSIS đánh giá các website bán hàng online. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 56(1A): 37-48.
Trích dẫn: Trần Thị Thắm, Nguyễn Trọng Trí Đức, Nguyễn Thị Lệ Thủy và Nguyễn Thắng Lợi, 2019. Ứng dụng Fuzzy TOPSIS trong đánh giá và lựa chọn nhà cung ứng. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 55(4A): 38-51.
Tạp chí khoa học Trường Đại học Cần Thơ
Lầu 4, Nhà Điều Hành, Khu II, đường 3/2, P. Xuân Khánh, Q. Ninh Kiều, TP. Cần Thơ
Điện thoại: (0292) 3 872 157; Email: tapchidhct@ctu.edu.vn
Chương trình chạy tốt nhất trên trình duyệt IE 9+ & FF 16+, độ phân giải màn hình 1024x768 trở lên