Currently, online learning has been widely applied in education and training. Especially, when it is difficult for lecturers and learners to get close to each other in the context of Covid-19 epidemic period, online learning shows its availability and necessary. Learning materials provided in the educational institutions are diverse; almost lectures are stored as files but have not been totally arranged in a standard database system. Therefore, searching information about curriculum and lectures still face difficulties. This paper proposes a solution for semantic-based searching in learning resources. Firstly, ontologies are built to represent information of lectures. When users enter a query, the system pre-processes it (e.g., word segmentation, removing stop words), and then provides it to classifier (e.g., SVM) to identify the corresponding domain (or topic), aiming to narrow the search space in the ontology. After classifying, the key phrases will be queried in the appropriate ontology to result in related lectures. Experiments on lectures in the domains of information technology show that the proposed model is feasible.
Trích dẫn: Trần Thanh Điện và Nguyễn Thái Nghe, 2017. Các mô hình e-learning hỗ trợ dạy và học. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. Số chuyên đề: Công nghệ thông tin: 103-111.
Trích dẫn: Trần Thanh Điện, Thái Nhựt Thanh và Nguyễn Thái Nghe, 2019. Giải pháp phân loại bài báo khoa học bằng kĩ thuật máy học. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 55(4A): 29-37.
Tạp chí khoa học Trường Đại học Cần Thơ
Lầu 4, Nhà Điều Hành, Khu II, đường 3/2, P. Xuân Khánh, Q. Ninh Kiều, TP. Cần Thơ
Điện thoại: (0292) 3 872 157; Email: tapchidhct@ctu.edu.vn
Chương trình chạy tốt nhất trên trình duyệt IE 9+ & FF 16+, độ phân giải màn hình 1024x768 trở lên