We presented here our study on Vietnamese teachers and pre-service teachers’ view of nature of science (NOS) and some practical training activities that we used to develop their understanding of NOS. Results were taken from our workshop about nature of science (NOS) and science – technology – society (STS) approach at Can Tho University, Vietnam on 20 March 2013. Participants are around 30 Vietnamese lecturers and pre-service teachers of Can Tho university and 32 participants from Khon Kaen University. This workshop was funded by the project of KKU Science Education Mekong Technology Transfer that organized by science education program, Faculty of Education, Khon Kaen University. The purpose of the workshop was to introduce the recently focused education goal about the nature of science of science education worldwide and the STS approach to Vietnamese educators and teachers. This training workshop was conducted based on the constructivist lens where the prior knowledge and experience of the participants were employed to let them construct the concepts of nature of science by themselves through various activities. Reflections and discussion indicated that Vietnamese participants currently have some certain understanding as well as naïve conceptions about the nature of science. Most of the misconceptions were successfully transformed to the informed ones through the workshop except the idea of ‘the function of, and relationship between theory and law’. We also reported here the ineffectiveness of the VNOS-C of Lederman et al. (2002) in collecting Vietnamese conceptions about NOS. We discussed some possible reasons for this unsuccessfulness. Several suggestions for future researches on Vietnamese teachers’ understanding and thinking and for the next training workshops or training programs in Vietnam were made.
Đỗ Thị Phương Thảo, Nguyễn Thị Thúy Hằng, 2015. Phát triển hiểu biết và kỹ năng về quan sát và suy luận của học sinh trong dạy học Vật lý. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 36: 8-17
Trích dẫn: Đỗ Thị Phương Thảo và Nguyễn Thị Thúy Hằng, 2018. Quan điểm về giáo dục STEM từ sinh viên Sư phạm Vật lí Đại học Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 54(9C): 94-103.
Tạp chí: Phát triển đội ngũ giáo viên đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục phổ thông - Kỷ yếu hội thảo khoa học Quốc tế kỷ niệm 15 năm thành lập viện nghiên cứu Sư phạm Trường Đại học Sư phạm Hà Nội
Tạp chí khoa học Trường Đại học Cần Thơ
Lầu 4, Nhà Điều Hành, Khu II, đường 3/2, P. Xuân Khánh, Q. Ninh Kiều, TP. Cần Thơ
Điện thoại: (0292) 3 872 157; Email: tapchidhct@ctu.edu.vn
Chương trình chạy tốt nhất trên trình duyệt IE 9+ & FF 16+, độ phân giải màn hình 1024x768 trở lên