For many years a fixed procedure for teaching practice has been used in Vietnam: pre-service teachers draft teaching plans before submitting them to their mentors for comments, and then they revise the drafts; their peers and mentors observe the lessons and evaluate the student teacher by solely pointing out strengths and weaknesses. Such a long-standing practice model results in almost no prospect of reflection-in and reflection-on action of the pre-service teachers. Thus, the aim of this research undertaken by a group of teacher educators at the School of Education, Can Tho University (CTU) was to enhance the pre-service teachers’ reflective capacity during their practicum. Participating in the research were three teacher educators at the School of Education, CTU, three mentor teachers, and two pairs of pre-service teachers in Primary Education and Vietnamese Literature and Linguistics Education for the high school level. Three areas were the focus of this study: the identification of effective strategies in forming and activating pre-service teachers’ reflective capacity; the impact of integrated strategies such as teaching diary completion, video recording, and after-class discussions on pre-service teachers’ reflective capacity development; and how reflective capacity development contributes to improving pre-service teachers’ teaching practice effectiveness. Data were collected through the use of: drafted and revised teaching plans and teaching diaries of the pre-service teachers; videos; group meeting reports after classes; and interviews with the mentee and mentor teachers. Research findings proved the effectiveness of strategies in increasing reflective capacity and teaching practice of the pre-service teachers. Recommendations from this research are influential in reforming the future practicum model at the School of Education, CTU and other training teacher universities in Vietnam as well as elsewhere in the ASEAN region.
Nam, N.T.H. and Binh, V.H., 2015. An investigation into the levels of feedback and reflec-tion during pre-service teachers’ micro-teaching practices. Can Tho University Journal of Science. 1: 116-124.
Nguyễn Thị Hồng Nam, Bùi Lan Chi, Trịnh Quốc Lập, 2011. NHữNG VấN Đề Lý THUYếT Và KINH NGHIệM THựC TIễN TRONG PHáT TRIểN CHUYÊN MÔN CHO GIáO VIÊN TRUNG HọC. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 18a: 128-138
Nguyễn Thị Hồng Nam, Trịnh Quốc Lập, 2008. NGƯỜI HỌC TỰ ĐÁNH GIÁ VÀ ĐÁNH GIÁ LẪN NHAU - MỘT CÁCH LÀM MỚI TRONG VIỆC ĐÁNH GIÁ KẾT QUẢ HỌC TẬP. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 09: 28-36
Nguyễn Thị Hồng Nam, Lê Ngọc Hóa, ?Kevin Laws, 2013. HIỆU QUẢ CỦA TƯ VẤN ĐỔI VỚI VIỆC PHÁT TRIỂN CHUYÊN MÔN CHO GIÁO VIÊN: MỘT TRƯỜNG HỢP NGHIÊN CỨU Ở TRƯỜNG TIỂU HỌC THỰC HÀNH SƯ PHẠM, THÀNH PHỐ CẦN THƠ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 27: 50-60
Nguyễn Thị Hồng Nam, Trương Thị Ngọc Điệp, 2010. ĐÁNH GIÁ CỦA SINH VIÊN VÀ CỰU SINH VIÊN VỀ KẾT QUẢ ĐÀO TẠO GIÁO VIÊN CỦA KHOA SƯ PHẠM, TRƯỜNG ĐẠI HỌC CẦN THƠ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 13: 73-86
Trích dẫn: Nguyễn Thị Hồng Nam, 2019. Cách tiếp cận tích hợp trong thiết kế học phần. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 55(Số chuyên đề: Khoa học Giáo dục): 8-14.
Nguyễn Thị Hồng Nam, Trịnh Quốc Lập, Võ Huy Bình, 2015. Chiêm nghiệm - một biện pháp hiệu quả để phát triển chuyên môn cho giáo viên. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 41: 97-101
Tạp chí: The 9th DEPISA INTERNATIONAL CONFERENCE Developing Professionalism through Investigating Practice 24th – 25th June 2015 Faculty of Humanities and Social Sciences Nakhon Pathom Rajabhat University, Thailand
Tạp chí khoa học Trường Đại học Cần Thơ
Lầu 4, Nhà Điều Hành, Khu II, đường 3/2, P. Xuân Khánh, Q. Ninh Kiều, TP. Cần Thơ
Điện thoại: (0292) 3 872 157; Email: tapchidhct@ctu.edu.vn
Chương trình chạy tốt nhất trên trình duyệt IE 9+ & FF 16+, độ phân giải màn hình 1024x768 trở lên