Viet Nam has deeply experienced internal migration during its development history, typically movements from rural to urban and across regions since the launch of economic reform policy in 1986. This article adopts the cost-minimization approach to calculate the push and pull forces of the internal migrations across geographic distances of provinces and then explains those forces along with socio-economic factors within 63 provinces and cities in Viet Nam based on the census data during the period 2010–2019. The empirical findings from the solution to cost-migration equations between the number of migrants and the inverse distance across 63 provinces reported that the push and pull forces are quite heteroskedastic, mostly due to differences in geographic, social, and economic development. Not surprisingly, the Mekong River Delta (MRD) is still the most repulsive region for migrants, accounting for 30% of the total number migrants of the country and notable 98% of migrants who moved to the Southeastern (SE) region as the most attractive destination. It is obviously proven that the push and pull forces of migrations in a province correlate strongly and significantly with economic factors including relative incomes and poverty rate rather than human factors such as urbanization, population, and labor forces. Finally, discussions about policy implications of equitable investments across regions in Viet Nam are really necessary and could be a potential for creating job opportunities and improving standards of livelihoods.
Huy, H.T., 2015. Estimation of family labor supply: Evidence from the Mekong River Delta in Viet Nam. Can Tho University Journal of Science. 1: 110-115.
Huỳnh Trường Huy, La Nguyễn Thùy Dung, 2011. CÁC YẾU TỐ ẢNH HƯỞNG ĐẾN QUYẾT ĐỊNH CHỌN NƠI LÀM VIỆC: TRƯỜNG HỢP SINH VIÊN ĐẠI HỌC CẦN THƠ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 17b: 130-139
Huỳnh Trường Huy, Lê Quang Viết, Huỳnh Nhựt Phương, 2009. PHÂN TÍCH THỰC TRẠNG NUÔI CÁ TRA TỰ PHÁT Ở ĐỒNG BẰNG SÔNG CỬU LONG. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 12: 142-152
Trích dẫn: Huỳnh Trường Huy và Chung Văn Giang, 2018. Phân tích các yếu tố cấu thành năng lực nghề nghiệp trong lĩnh vực lữ hành tại thành phố Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 54(7D): 155-163.
Huỳnh Trường Huy, Trần Tuý Hỷ, 2015. Phân tích sự thay đổi nhu cầu thị trường xe gắn máy tại thành phố Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 38: 16-24
Huỳnh Trường Huy, Nguyễn Xuân Quang, 2009. PHÂN TÍCH LỢI THẾ CẠNH TRANH NGHỀ DỆT THỔ CẨM AN GIANG THEO PHƯƠNG PHÁP PACA. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 12: 229-237
Huỳnh Trường Huy, 2014. NĂNG SUẤT NGHIÊN CỨU KHOA HỌC: XÂY DỰNG CÁC GIẢ THUYẾT ĐỐI VỚI TRƯỜNG HỢP CỦA TRƯỜNG ĐẠI HỌC CẦN THƠ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 32: 25-35
Huỳnh Trường Huy, 2007. PHÂN TÍCH TÁC ĐỘNG CỦA KHOA HỌC KỸ THUẬT ĐẾN HIỆU QUẢ SẢN XUẤT LÚA TẠI CẦN THƠ VÀ SÓC TRĂNG. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 08: 47-56
Huỳnh Trường Huy, Nguyễn Đức Vinh, Lương Trần Thanh Thảo, 2015. Phân tích năng suất nghiên cứu khoa học của giảng viên nữ tại Trường Đại học Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 36: 81-91
Huỳnh Trường Huy, Nguyễn Nhật Khiêm, 2013. CHẤT LƯỢNG ĐÀO TẠO NGÀNH QUẢN TRỊ KINH DOANH CỦA KHOA KINH TẾ & QUẢN TRỊ KINH DOANH, TRƯỜNG ĐẠI HỌC CẦN THƠ: KẾT QUẢ ĐÁNH GIÁ TỪ SINH VIÊN NGÀNH QUẢN TRỊ KINH DOANH. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 27: 91-99
Tạp chí khoa học Trường Đại học Cần Thơ
Lầu 4, Nhà Điều Hành, Khu II, đường 3/2, P. Xuân Khánh, Q. Ninh Kiều, TP. Cần Thơ
Điện thoại: (0292) 3 872 157; Email: tapchidhct@ctu.edu.vn
Chương trình chạy tốt nhất trên trình duyệt IE 9+ & FF 16+, độ phân giải màn hình 1024x768 trở lên