In primary schools of Viet Nam, solving problems on percentages is a very important bit of knowledge because it not only provides a full range of knowledge of percentages but also a lot of practical applications and has a great effect in the development of thinking for students. However, it is a kind of new and difficult problem, so students often commit errors to solve problems on percentages. A survey of 149 primary school students was done. The students had to answer 7 questions about the problems on percentages. Results show that they suffer some errors such as: misunderstanding kinds of problems, doing wrong calculation, confusing the units of measurements. At the end of the paper, some suggestions in mathematics educationare made to teachers to support students avoiding errors in solving problems on percentages.
Dương Hữu Tòng, 2015. Tìm hiểu nhận thức của học sinh về khái niệm phân số thông qua một thực nghiệm sư phạm. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 39: 16-22
Tong, N.H., Uyen, B.P., Thi, H.H.Q. and Khanh, N.Q., 2018. Solving a mathematical problem in different ways: A case of calculating the distance from a point to a plane. Can Tho University Journal of Science. 54(8): 54-62.
Dương Hữu Tòng, 2011. KHả NăNG VậN DụNG ?NGHĩA? CủA Số Tự NHIÊN CủA HọC SINH TIểU HọC VàO GIảI QUYếT CáC VấN Đề Có TíNH THựC TIễN: MộT THựC NGHIệM VớI TRò CHƠI SƯ PHạM. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 17b: 6-15
Trích dẫn: Dương Hữu Tòng và Trần Văn Tuấn, 2016. Dạy học bằng mô hình hóa toán học: Một chiến lược dạy học khái niệm logarit ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 46c: 62-72.
Dương Hữu Tòng, Nguyễn Đào Ngọc Linh, 2014. RèN LUYệN Và PHáT TRIểN TƯ DUY CHO HọC SINH QUA DạY HọC KHáI NIệM TOáN Ở TIểU HọC. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 32: 7-17
Dương Hữu Tòng, 2013. TìM HIểU SAI LầM CủA HọC SINH KHI HọC CHủ Đề PHÂN Số THÔNG QUA MộT THựC NGHIệM SƯ PHạM. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 25: 8-17
Trích dẫn: Dương Hữu Tòng, 2016. Tổ chức cho học sinh lớp 4 tiếp cận phân số dựa trên “số phần / toàn thể” thông qua hoạt động giải bài toán. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 43c: 93-102.
Tạp chí khoa học Trường Đại học Cần Thơ
Lầu 4, Nhà Điều Hành, Khu II, đường 3/2, P. Xuân Khánh, Q. Ninh Kiều, TP. Cần Thơ
Điện thoại: (0292) 3 872 157; Email: tapchidhct@ctu.edu.vn
Chương trình chạy tốt nhất trên trình duyệt IE 9+ & FF 16+, độ phân giải màn hình 1024x768 trở lên