Urbanization has had a substantial impact on the life of every household in suburban areas. The change in the scale and agricultural production activities leads to changes in the living conditions, livelihoods, social mobility, and especially the lifestyle of residents. We conducted a study in Cai Rang district, a suburb of Can Tho city in Vietnam, to analyze the livelihood characteristics of people living in the suburbs. We applied the face-to-face interview method with prepared questionnaires to collect primary data. From there, we propose production models suitable to the socio-economic conditions and people’s livelihoods and contribute to improving people’s income and living standards. This study uses descriptive statistics and multiple variables regression model analysis. We have achieved some main results: Firstly, the livelihood strengths that need to be promoted include family labor resources, professional qualifications of workers, and diversity of livelihoods. Besides, the weaknesses that need to be overcome are the low education level of the household head, lack of capital and lack of production land. Secondly, total household income is affected by factors including working-age people, total production land area, and vocational training. Finally, people face difficulties diversifying livelihood activities in production and need supportive policies and projects to sustain household livelihoods.
Trích dẫn: Lê Trần Thanh Liêm và Phạm Ngọc Nhàn, 2020. Các yếu tố ảnh hưởng đến việc ứng dụng mô hình điện năng lượng mặt trời trên mái nhà của hộ gia đình tại Cà Mau. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 56(2C): 161-167.
Trích dẫn: Lê Trần Thanh Liêm, Sử Kim Anh, Cao Hoàng Tiến, Nguyễn Thị Bạch Kim và Nguyễn Tí Hon, 2020. Hiện trạng và giải pháp nâng cao ứng dụng phương tiện công nghệ thông tin vào hoạt động dạy học của giáo viên - Nghiên cứu tại một số trường tiểu học trên địa bàn thành phố Cần Thơ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 56(1C): 187-194.
Liem, L.T.T., 2018. Research on environmental education through extra-curricular activities organized by community resources for primary students in rural areas of Hau Giang province. Can Tho University Journal of Science. 54(8): 63-69.
Liem, L.T.T., Nhan, P.N. and Trang, P.K., 2018. Research on situation of environmental education for primary students in rural areas of Hau Giang province. Can Tho University Journal of Science. 54(2): 67-74.
Tạp chí khoa học Trường Đại học Cần Thơ
Lầu 4, Nhà Điều Hành, Khu II, đường 3/2, P. Xuân Khánh, Q. Ninh Kiều, TP. Cần Thơ
Điện thoại: (0292) 3 872 157; Email: tapchidhct@ctu.edu.vn
Chương trình chạy tốt nhất trên trình duyệt IE 9+ & FF 16+, độ phân giải màn hình 1024x768 trở lên