Thông tin chung: Ngày nhận: 13/05/2013 Ngày chấp nhận: 22/08/2013 Title: Applying action research on improving the quality of teaching in the subject ?Vietnamese Micro-teaching.? Case study: The senior pre-service teachers of Department of Primary Teacher, Education, School of Education, Can Tho University Từ khóa: PPNCTT, phát triển chuyên môn, tập giảng Tiếng Việt, đào tạo giáo viên tiểu học Keywords: Action research in professional development, microteaching, action research in microteaching, pre-service teacher education | Abstract This paper illustrates action research (AR) as one of effective tools forprofessional development for the lecturer as well as student teachers of Primary Teacher Education. Specifically, the lecturer undertaking the subject of Vietnamese microteaching for the seniors of the primary education program used AR model in order to self-evaluate the teaching quality in this subject in the 1st semester of the school year 2012 - 2013. The process of AR conducted includes 5 steps: (1) Identifying problems; (2) Collecting data; (3) Interpreting the data; (4) Acting on evidence and (5) Evaluating the results. To collect data, the lecturer utilized a variety of methodologies such as teaching diaries, questionnaires and interviews.The results of the applying AR on Vietnamese microteaching were the base for the lecturers to evaluate the students? learning results as well as self-reflect the teaching practices in order to plan for the next actions. It has been said, ?Teachers often leave a mark on their students, but they seldom leave a mark on their profession. (Wolfe, 1989). Through the process of applying AR, teachers will do both?. To?m tă?t Ba?i ba?o na?y đề cập phương pha?p nghiên cư?u thư?c tiê?n (PPNCTT) như mô?t công cu? hiê?u qua? trong viê?c pha?t triê?n chuyên môn cho gia?ng viên cu?ng như sinh viên nga?nh Gia?o du?c Tiê?u ho?c. Cu? thê?, gia?ng viên đảm nhiệm môn Tâ?p gia?ng Tiê?ng Viê?t cho đô?i tươ?ng sinh viên năm cuô?i cu?a nga?nh Gia?o du?c Tiê?u ho?c, Khoa Sư phạm, Trường Đại học Cần Thơ, đã vâ?n du?ng mô hi?nh PPNCTT đê? đa?nh gia? châ?t lươ?ng da?y ho?c môn ho?c na?y trong ho?c ki? I, năm ho?c 2012 -2013. Quy tri?nh tiê?n ha?nh bao gô?m 5 bước: (1) Nhâ?n diê?n vâ?n đê?; (2) Thu thâ?p dư? liê?u (3) Phân ti?ch dư? liê?u; (4) Thực hiện ta?c đô?ng; va? (5) đa?nh gia? kê?t qua?. Đê? thu thâ?p dư? liê?u, gia?ng viên đa? sư? du?ng ca?c phương tiê?n như: ba?ng ho?i, pho?ng vâ?n, bảng ghi chép dư? giơ?? Kê?t qua? vâ?n du?ng PPNCTT va?o môn Tâ?p gia?ng Tiê?ng Viê?t la? căn cư? cho gia?ng viên đa?nh gia? kết quả học tập của sinh viên cu?ng như tư? đa?nh gia? chất lượng giảng dạy của mi?nh trong môn học này. Wolfe (1989) nhận định rằng ?Gia?o viên đa?nh gia? sinh viên nhưng i?t khi đa?nh gia? chi?nh mi?nh. Thông qua vận dụng quy tri?nh của PPNCTT, gia?ng viên co? thê? la?m đươ?c ca? hai viê?c na?y?. |