Thông tin chung: Ngày nhận: 19/04/2016 Ngày chấp nhận: 25/07/2016 Title: Causes and factors effect to the school drop out of Khmer students at Tra Cu district in Tra Vinh province Từ khóa: Dân tộc Khmer, giáo dục, nguyên nhân bỏ học, nhân tố ảnh hưởng Keywords: Education, causes of school drop-out Khmer Ethnics, influential factors | ABSTRACT The school drop-out of Khmer students has affected sustainable society development in rural areas. The main objective of the study is to investigate causes, influential factors and possible sulutions in order to improve the school drop out of Khmer students. Information and data were collected by Focus Group Discussion, Semi-Structured Interview and Household suvey and also analyzed by descriptive statistics, multi-variables regression and matrix SWOT analysis. The study found that the main causes of school drop out of Khmer students were mainly in household ’s hard economy, non-learning motivation, poor capacity of learning, non-full care of parents, low investment in education, learning material insufficiency and unhealthiness. Influential factors on the shool drop out of Khmer students were low education of parents, many dependent labors, low incomes, old age of parents, far-away migration for finding jobs of parents, poor Vietnamese, non-full care of parents and unhealthiness Therefore, there must be further researches to find possible sollutions in order to overcome the consequences of school drop-out of Khmer students. TÓM TẮT Sự bỏ học của học sinh dân tộc Khmer đã và đang ảnh hưởng đến phát triển xã hội bền vững ở các vùng nông thôn. Mục tiêu chính của nghiên cứu là điều tra nguyên nhân, nhân tố ảnh hưởng và đề xuất giải pháp cải tiến sự bỏ học của học sinh dân tộc Khmer. Thông tin và số liệu được thu thập bằng phương pháp thảo luận nhóm tập trung, phỏng vấn bán cấu trúc và điều tra nông hộ,được phân tích bằng phương pháp thống kê mô tả, hồi quy tương quan đa biến và ma trận SWOT. Nghiên cứu đã tìm thấy: nguyên nhân bỏ học của học sinh dân tộc Khmer là hộ kinh tế khó khăn, không có động cơ học tập và học lực yếu/kém, thiếu sự quan tâm của cha mẹ, đầu tư giáo dục thấp, thiếu phương tiện học tập và sức khỏe yếu. Các nhân tố ảnh hưởng đến sự bỏ học của học sinh dân tộc Khmer là học vấn của cha và mẹ thấp, có nhiều lao động phụ thuộc, thu nhập thấp, tuổi của cha và mẹ cao, cha và mẹ phải đi làm ăn xa, tiếng Việt kém, thiếu sự quan tâm của cha mẹ và sức khoẻ yếu. Vì vậy, cần có nghiên cứu sâu hơn để tìm giải pháp khả thi để khắc phục các hậu quả bỏ học của học sinh dân tộc Khmer trong tương lai. |