Abstract
Renewing teaching methods subjects in politics at the university in our country today is an urgent problem. The goal of innovation is to overcome the teaching situation by accepting a one-way: reading teacher, writting trainers, talking teacher, copy students that our social is criticising fiercely. In many documents of the Party and our State as well as the direction of the Ministry of Education and Training always emphasizes the needs of the innovation. There are two general orientation as the basis for innovation is from learner-centered and use of active teaching methods. Since then, the author believe that there are four active teaching methods can be appllied to teaching subjects in politics is: rising up problem, teaching group cooperation, organizing student presentations, presentation with use of electronic lesson plans.
Keywords: Renewing teaching methods, subjects in politics, The goal of innovation, reading teacher, writting trainers, talking teacher, copy students, learner-centered, active teaching methods, rising up problem, teaching group cooperation
Title: Some thoughts on renewing teaching methods subjects in politics in universities and colleges
Tóm tắt
Đổi mới phương pháp giảng dạy các môn lý luận chính trị ở các trường đại học ở nước ta hiện nay là vấn đề cấp thiết. Mục tiêu của sự đổi mới là nhằm khắc phục tình trạng giảng dạy theo lối truyền thụ một chiều, thầy đọc trò ghi, thầy giảng trò chép mà hiện nay xã hội đang phê pháp gay gắt. Trong nhiều văn bản của Đảng và nhà nước ta cũng như chỉ đạo của Bộ giáo dục và đào tạo đều nhấn mạnh đến nhu cầu của việc đổi mới. Có hai định hướng chung làm cơ sở cho việc đổi mới là: lấy người học làm trung tâm và vận dụng những phương pháp giảng dạy tích cực. Từ đó, tác giả cho rằng có bốn phương pháp giảng dạy tích cực có thể vận dụng vào việc giảng dạy các môn lý luận chính trị là: nêu vấn đề, dạy học theo nhóm hợp tác, tổ chức cho sinh viên thuyết trình, thuyết trình kết hợp với sử dụng giáo án điện tử.
Từ khóa: Đổi mới phương pháp giảng dạy, các môn lý luận chính trị, mục tiêu của đổi mới, thầy đọc, trò ghi, thầy giảng trò chép, người học làm trung tâm, phương pháp dạy học tích cực, nêu vấn đề, thảo luận nhóm