Thông tin chung: Ngày nhận: 21/05/2015 Ngày chấp nhận: 22/12/2015 Title: Multitextuality in the novel Disgrace by John Maxwell Coetzee Từ khóa: Ruồng bỏ, đa văn bản, mảnh vỡ, văn học hậu hiện đại, Coetzee Keywords: Disgrace, multitextuality, fragments, postmodern literature, Coetzee | ABSTRACT One of the greatest writers of postmodern literature was Coetzee. Referring to him, the readers immediately think of his famous novels such as “Waiting for Barbarians”, “The Life and Times of Michael K.”, “Disgrace” and so on Particularly, bringing him with a lot of glory towards “ Disgrace “was Booker Prize (the second time) and Literature Nobel Prize in 2003 With “Disgrace”, Coetzee once again confirmed his mastery ability in using techniques of postmodern literature as fragments, the open endings and so on, especially, multitextuality, a specific technique of postmodern literature, was used thoroughly to convey humanitarian messages. TÓM TẮT Coetzee là một trong những nhà văn lớn của văn học hậu hiện đại. Nhắc đến ông, độc giả nghĩ ngay đến các tiểu thuyết nổi tiếng như “Đợi bọn mọi”, “Cuộc đời và thời đại của Michael K”, “Ruồng bỏ”… Trong đó, “Ruồng bỏ” là tác phẩm mang đến cho ông rất nhiều vinh quang: đạt giải Booker (lần hai) và giải thưởng Nobel văn học (năm 2003). Với “Ruồng bỏ”, một lần nữa Coetzee đã khẳng định khả năng bậc thầy trong việc sử dụng các kĩ thuật của văn chương hậu hiện đại như kĩ thuật mảnh vỡ, thủ pháp để ngỏ… Đặc biệt, đặc thù đa văn bản của văn chương hậu hiện đại đã được nhà văn phát huy nhằm gửi gắm nhiều thông điệp đầy tính nhân văn. |